حضور مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران در چهارمین همایش ملی قرض نیکو

تعداد بازدید:۱۶
چهارمین همایش ملی قرض نیکو با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، آیت‌الله کازرونی، رئیس هیأت امناء کمیته امداد امام خمینی (ره)، سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و افسانه بیات، مدیرعامل صندوق قرض‎‌الحسنه دانشجویان ایران برگزار شد.
حضور مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران در چهارمین همایش ملی قرض نیکو

به گزارش روابط‌عمومی صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران (ایسفا)؛ سید محمدحسن ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران در چهارمین همایش ملی قرض نیکو با بیان اینکه قرض‌الحسنه که در فرهنگ قرآنی آمده به این مفهوم است که کسی که قرض‌الحسنه می‌دهد مخاطب او خداست و به خدا قرض می دهد و در مقابل پرداخت قرض با ربا و معاملات ربوی، جنگ با خداست و از این روشن‌تر خداوند نمی‌توانست بگوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد اظهار کرد: یک راه موفق برای تجهیز منابع صندوق‌های قرض‌الحسنه این است که باید بانک‌ مرکزی تمام نگاه خود را معطوف به این مهم کند، اما متاسفانه بانک مرکزی با نگاه منتقدانه زمینه رشد آنها را فراهم نکرده است. این نگاه بازدارند یک آسیب و خطر جدی است.

وی گفت: امروز کارایی وام‌های کوچک به حداقل کاهش پیدا کرده است. باید از همه منابع برای تجهیز و تقویت قرض‌الحسنه استفاده کنیم. کارنامه صندوق‌های قرض‌الحسنه حکایت از انضباط مالی دارد و باید به یاری آنها بشتابیم.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با تقدیر از خدمات خیران در حوزه قرض‌الحسنه گفت: خداوند خیران را برکت بدهد که خدمتی را مورد حمایت قرار می‌دهند که به ضعیف‌ترین اقشار جامعه ارائه می‌شود.

وی با ذکر روایتی به نقل از امام صادق(ع) افزود: افزونی‌ها و اضافه‌ها در اموالی است که انسان به دیگران قرض می‌دهد.

وی در مورد مساله وقف پول نیز گفت: وقف پول یک مساله تاریخی است که امروزه برای کمک به موسسات قرض‌الحسنه لازم و ضروری است. در منابع دینی ما به این موضوع اشاره شده است و معتقدیم اصل سرمایه قابل وقف است اما ثمرات می‌تواند در راه خدا به صورت قرض‌الحسنه هزینه شود.

آیت‌الله کازرونی، رئیس هیأت امناء کمیته امداد امام خمینی (ره)، با اشاره به آیات الهی، اظهارکرد: ما می‌توانیم خدا را بدهکار خود کنیم. این به ظاهر ممکن نیست زیرا اصل و وجود ما از خداست اما در قرض‌الحسنه خدا خودش را بدهکار می‌کند به کسی که قرض می‌دهد.

کمیته امداد امام خمینی (ره)، خاطرنشان کرد: در نماز و روزه و حج و جهاد نمی‌توانیم این ادعا را بکنیم که خداوند را بدهکار خود کرده‌ایم اما در قرض‌الحسنه براساس آیات الهی چنین مفهومی را داریم.

وی افزود: ما همه بدهکاریم به خداوند و طلبی نداریم اما ماهیت و هویت قرض‌الحسنه این است که خدا را بدهکار می‌کند و به تعبیر قرآن به خدا قرض می‌دهیم و خدا نیز این بدهکاری را مضاعف می‌دهد زیرا خداوند شکور است و پولی که شما قرض دادی برمی‌گرداند.

در ادامه علی عاشوری، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد به نقش کلیدی و اهمیت وام‌های قرض‌الحسنه در حمایت از نیازمندان و توانمندسازی آنان اشاره کرد و گفت: صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت با هدف تجهیز منابع قرض‌الحسنه و استفاده از آن برای کمک به افراد کم‌درآمد و نیازمند، فعالیت‌های خود را گسترش داده و در تلاش است تا با جذب خیران و گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه، به بهبود وضعیت معیشتی خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد کمک کند.

وی به ارائه الگوهای مطلوب برای تجهیز منابع قرض‌الحسنه پرداخت و افزود: هدف اصلی همایش، ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه و تشویق مردم و خیران به مشارکت در این امور است تا از این طریق بتوان به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی نیازمندان کمک کرد.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت سخنانی را در خصوص اهمیت و جایگاه وام‌های قرض‌الحسنه در تقویت بنیه مالی افراد نیازمند و بهبود معیشت آنان مطرح کرد: در شرایطی که بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، قرض‌الحسنه می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

گفتنی است این همایش، با همکاری دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و اندیشکدۀ اقتصاد ایران و با حضور و سخنرانی میهمانان و کارشناسان داخلی و خارجی با محوریت الگوی مطلوب تجهیز منابع قرض‌الحسنه  و ارئه پنل‌های تخصصی با موضوعات اجتماعی و فرهنگی و حقوقی برگزار شد.

همچینین در پایان چهارمین همایش ملی قرض نیکو از فعالان عرصه قرض‌الحسنه و خیران این حوزه تقدیر به عمل آمد.

کلید واژه ها: قرض الحسنه صندوق قرض الحسنه جهاددانشگاهی صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران


نظر شما :