قرض الحسنه بهترین راهکار گسترش حس همدلی در جامعه

قرض الحسنه بهترین راهکار گسترش حس همدلی در جامعه

۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۱ کد : ۶۹۳۰۴ اخبار اسلایدی اخبار صندوق
تعداد بازدید:۴۸
با توجه به آغاز جشن نیکوکاری در سراسر کشور، سرپرست صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران با اشاره به آیه ۲۹ سوره فاطر، گفت خداوند، احسان در راه خدا را تجارتی سرشار از سود شمرده شده است و چنین معامله ای با خداوند، بی شک، سودی به عظمت رضوان الهی دربردارد که پیش از اینکه پاداش اخروی داشته باشد در همین دنیا سودی سرشار را به نیکو کاران عطا می‌کند.

وی با اشاره به روایتی از امیر المومنین حضرت علی علیه السلام از کتاب نهج البلاغه که می‌فرمایند: «آن کس که با دستی کوتاه ببخشد، از دستی بلند پاداش می گیرد» و تفسیر مرحوم سید رضى برمبنای این حدیث که مى‌گوید: «معناى این کلام این است که آنچه انسان از اموال خود در راه خیر و نیکى انفاق مى کند هرچند کم باشد، خداوند جزا و پاداش او را بسیار مى‌دهد، تاکید کرد که بر اساس تجربه کاری، آنان که پاداش الهی را باور دارند، در کار خیر پیشقدم و در بخشش، سخاوتمندتر هستند.

بیات در خصوص جهانی بودن نیکوکاری در سایر کشورها گفت به طور مثال در آمریکا، بخشش، تاریخی دیرینه دارد و به صورت یک فرهنگ عامیانه مرسوم‌ است. بسیاری از دانشگاه‌های کنونی آمریکا یا توسط وقف زمین و پول احداث شده‌اند، و یا توسط هدایای افراد خیّر به فعالیت‌های علمی خود ادامه می‌دهند.

سرپرست صندوق در ادامه گفت: در زمانی که سراسر دنیای غرب در تاریکی جهالت قرون وسطی فرو رفته بود با تشکیل دولت‌های نیمه مستقل ایرانی مانند طاهریان، صفاریان و سامانیان، اوقاف هم یکی از مسائل مورد توجه حکومت‌ها بود. به طور مثال در دوره سلجوقی، در سراسر ایران بناهای عام‌المنفعه زیادی ساخته شد و وزیرانی چون خواجه نظام الملک طوسی مراکز علمی بزرگی را بنیان نهادند که معروف‌ترین آن‌ ها مدرسه (نظامیه بغداد) است.

ایشان در ادامه بیان کرد تاریخچه امور خیریه در ایران و جهان بر پایه پیشرفت علم و دانش بوده و خیرین همواره در پی گسترش نظامات درست انجام اینکار و تسهیل رسیدن به اهداف مقدس آن بوده‌اند. از آنجایی که خیریه‌ها با اهدف اجرای اقدامات انسان دوستانه شکل گرفته‌اند، انتظار می‌رود در آینده به سمت مفاهیمی همچون شفافیت مالی، عدم تمرکز و فردگرایی و سرعت و سهولت ارایه خدمات روی بیاورند. برهمین اساس صندوق قرض‌ الحسنه دانشجویان ایران نیز با حرکت در این مسیر، نسبت به بروز رسانی خدمات، ارتقاء استانداردها و رعایت بخشنامه‌های بانک مرکزی، عزم جدی دارد.

وی با بیان این که بر اساس آموزه‌های فرهنگ کار جهادی، ما تا گام آخر برای حمایت از دانشجویان با راهکارهای قرض‌ الحسنه تلاش می‌کنیم‌، افزود: جهاد دانشگاهی با اتکا به تجربه و همت والای خود و ظرفیت دانشگاهیان و فارغ التحصیلان علاقمند سراسر کشور به این حوزه قابلیت زیادی برای تحقق این راهبرد دارد.

وی در سخنان خود تاکید کرد که اگر نیت و برکت در کارها جلوه‌گر شود، به موفقیت لازم خواهیم رسید. صندوق­های قرض­ الحسنه ظرفیت بسیاری برای مشارکت در حل مشکلات اقتصادی کشور دارند و می‌توانند سرمایه مالی عظیمی را برای کاهش فشار اقتصادی بر طبقه پایین جامعه فراهم کنند، به همین دلیل نباید از این ظرفیت بزرگ مشارکت مردمی در ایجاد نهادهای مالی غفلت کرد.

ایشان در پایان، ضمن قدردانی از بخشندگی خیرین و حمایت جهاد دانشگاهی، اعلام کرد که صندوق قرض‌ الحسنه دانشجویان ایران از هر گونه حمایت مادی و معنوی برای ترویج و معرفی سنت پسندیده قرض الحسنه و گسترش دایره خدمات به هم­نوعان  بخصوص  قشر جوان و در حال تحصیل و تحقیق، استقبال می‌کند.


( ۳ )

نظر شما :